کد مطلب:153744 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:219

وحدت اسلامی
پیامبر اكرم (ص) برای ایجاد وحدت و برادری اسلامی سعی و كوشش وافی مبذول می فرمود ولی معاویه از طرق مختلف مخصوصا از طریق احیای تعصبات قبیله ای و وادار كردن شعرای قبایل بر هجو قبیله رقیب و خانواده های آنان وحدت اسلامی را ریشه كن می كرد تا جائی كه یزید اخطل یكی از شعرای زمان بنی امیه انصار و مردمی كه رسول خدا (ص) را در مدینه جای دادند و حمایت كردند هجو می كند.

اگر در اشعار شعرای اموی دقت شود روشن ترین اثرات آن همان قذف و هجو قبایل و خانواده های رقیب آنان است. در اشعار شعرای معاصر اموی كمترین اثری از فضائل انسانی و آثار خوب اجتماعی و اخلاق اسلامی دیده نمی شود.

حسین (ع) برای احیای آثار و اخلاق اسلامی قیام كرد.

و نیز اختلافاتی كه بین اعراب اصیل و موالی بوجود آوردند كه عرب كتابهائی در انتقاد بر موالی یعنی اقوامی كه از ایران و سایر كشورهای غیرعربی در عراق و كشورهای عربی زندگی می كردند تصنیف و تألیف كردند و بر عكس موالی كتابهائی علیه اعراب نوشتند كه این حركت بر خلاف مقررات و موازین اسلامی بوده و وحدت اسلامی را مختل می كرد.